theo-therecia-noorwegen.reismee.nl

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

Dag 17, Thuiskomst in Alblasserdam

Vandaag nog even heerlijk van de Drents / Groningse rust genoten na een lekker ontbijtje en verwennerijen van onze gastvrouw. De zon schijnt heerlijk over Schipborg. Lekker die warmte. We sluiten af door nog even met elkaar te gaan lunchen op een terrasje in Zuid-Laren. Hierna is het dan echt tijd geworden om afscheid te nemen en om huiswaarts te keren. Helaas maken we meteen weer kennis met het drukke Nederlandse verkeer en komen we uiteindelijk na meer dan drie uur in de auto gezeten te hebben thuis aan. Hier worden we al zwaaiend verwelkomd door Ruben & Eline. Zo, het lijkt net of we niet weggeweest zijn. De boordcomputer van de auto geeft echter anders aan. We hebben in de afgelopen twee weken meer dan zestig uur in de auto gezeten en in totaal 3975 km hebben afgelegd. Nou dat is een aardige score om mee af te sluiten. Tenslotte willen wij jullie allemaal hartelijk bedanken voor het meereizen, lezen, kijken en reageren op onze vakantie blog. Wij wensen een ieder die nog met vakantie gaat een hele fijne ontspannen en gezegende vakantie toe. Lieve groeten, Theo & Therecia.

Dag 16, Bezichtiging Bremen en terug naar NL

Na een redelijk goede nachtrust en degelijk Duits ontbijt zijn we klaar voor de stad. Het inmiddels al behoorlijk benauwd en zonnig, dus dat is erg fijn. De Altstadt ligt op ongeveer tien minuten afstand dus daar lopen we zo naar toe. Wat een prachtige stad is dit zeg. Heel veel prachtige oude gebouwen en kathedralen zijn er. We bezichtigen de imposante en prachtige kathedralen en lopen het centrum op ons gemak door. Uiteindelijk lopen we via het stadspark (met molen en prachtige gekleurde bordes met bloemen) terug naar het hotel waar we bij het restaurantje nog een laatste drankje nuttigen en hierna onze auto uit de caroussel-achtige parkeergarage halen en vertrekken richting Nederland. Op verzoek van onze kennis in Schipborg maken we hier onze laatste tussenstop en mogen we weer gezellig bij haar logeren. Eind van de middag komen we hier aan, waarbij we wederom hartelijk ontvangen worden, en het als een beetje thuiskomen aanvoelt. Zo bouwen we mooi onze vakantie af en zullen we morgen uiteindelijk weer huiswaarts keren.

Dag 15, Op naar Bremen

Na weer een heerlijk en uitgebreid Deens ontbijt te hebben genoten en gezellig met het B&B echtpaar gekletst te hebben is het tijd om in te pakken en te vertrekken. Met moeite weken we ons los van dit gezellige plekje en stappen we in de auto. We hebben besloten om het oudste Scandinavische plaatsje Ribe te bezoeken. Dit ligt toch op onze route. Dit blijkt een goede beslissing te zijn, want het is een prachtig oud plaatsje met een kathedraal uit de eerste eeuw en rijke historie. Na hier een paar uurtje doorgebracht te hebben vervolgen we onze weg richting Bremen. Een vrij lange rit van 3,5 uur die ons eerst over provinciale wegen door het Deense landschap voert en daarna overgaat op de saaie snelwegen. Gelukkig schijnt het zonnetje en is het lekker weer. Rond zeven uur hebben we ons hotel gevonden in hartje centrum. We hebben inmiddels aardig trek gekregen, dus besluiten we in het bijbehorende restaurant een lekkere grote schnitsel (250gr) te bestellen. Die ging er wel in mmm. Hierna maar naar de hotelkamer omdat het buiten inmiddels regende. We gaan de volgende morgen de stad verder verkennen dus pakken we onze rust. Gezellig hotel wat zijn naam (Edel Weiss) eer aan doet en alles hier in de Oostenrijkse stijl heeft uitgevoerd, inclusief personeel in Lederhosen en jurkjes. Grappig hoor. Wat we wel een beetje vreemd vinden is onze douchebak in de kamer zelf, hihihi. Hoe verzin je het. Hierna sluiten we onze oogjes, met op de achtergrond de stadse geluiden van o.a. vele trambanen die vlak voor het hotel langs lopen en op de achtergrond de Hauptbahnhof.

Dag 14, Bezoek Legoland

Één van m'n jongensdromen komt vandaag uit, een bezoek aan Legoland in Billund. Maar voor het zover is genieten we van een zeer uitgebreid ontbijt, wat met liefde is klaargemaakt door de B&B. Nou dat gaat er wel in. Hier moesten we dan ook echt de tijd voor nemen. Het weer voor vandaag is niet veelbelovend als we voorspellingen moeten geloven. Toch wagen we het er op en rond elf uur zijn we bij het park. Het is droog en zelfs de zon laat zich steeds vaker zien. We beginnen al meteen leuk met een muziekkorps wat voorbij komt marcheren. Hierna bekijken we een soort reusachtig Madurodam van echte Lego gebouwen waarbij o.a. ons Amsterdam met grachten en ophaalbruggen is nagemaakt. Teveel om te zien en te bevatten. Gelukkig is het niet al te druk in het park en kunnen we alles goed bekijken. De dag vliegt voorbij en we zien heel veel bekende gebouwen in het miniatuur. Verder is het een soort pretpark met achtbanen en dergelijke. Leuk, maar niet voor ons hihihi. Eind van de middag wordt het bewolkt en valt er zo af en toe een spetter. We bekijken nog even de diverse winkeltjes en verlaten daarna het park. De B&B eigenaar gaf nog de tip om even in het dorpje Billund zelf het Lego House te bezoeken. Dit hebben we kort gedaan, want inmiddels regende het behoorlijk. Moe van alle indrukken hadden we ook wel trek gekregen en besloten we nogmaals een pannenkoek te gaan eten bij Kvie So. Ditmaal de kleine versie want die was al groot genoeg. Hierna keren we terug naar onze B&B.

Dag 13, Op naar Denemarken

We waren gelukkig bijtijds bij de Fjordline en konden al vrij snel aan boord met de auto. Voor we het wisten zaten we in de stoelen bij het raam en snelden we over de zee. Ruim twee uur later kwamen we aan in Hirtshals en zaten we snel op de Deense rijksweg richting ons Bed & Breakfast in Grindsted. Dit was ook weer een flinke rit, ditmaal gelukkig over de snelweg waarbij we lekker door konden riden. Hier geen fjorden of bergen meer, maar alleen een groen glooiend landschap wat ons aan Nederland doet denken. We kwamen halverwege de middag aan in Grindsted waar we gelukkig weer een prachtige plek op ons wachtte. Bij een heel vriendelijk Deens echtpaar. We kregen al snel zelfgebakken crackers die prima smaakten na de lange zonnige rit. Het B&B achter hun huis met prachtige tuin staat allemaal tot onze beschikking, wauw! Morgenochtend krijgen we ook ontbijt van ze. aangezien we nog niets fatsoenlijks gegeten hadden vandaag maar op zoek naar een restaurantje. Van de B&B eigenaresse kregen we de tip dat we vlakbij aan een vennetje pannenkoeken konden gaan eten in een restaurant van Nederlandse eigenaars. Dit stond ons aan en hebben we gedaan. Hier hebben we geen spijt van gekregen. Wat een gezellig plekje en wat smaakten die pannenkoeken heerlijk. Hier kunnen we weer even op teren. Hierna terug naar de kamer waar Therecia nog wat van de zon genoot en ik weer de blog heb verzorgd.Gelukkig nu wel goede wifi dus heb ik u ook weer eens wat te kijken kunnen geven. Morgen staat een bezoek aan Legoland in Billund op de planning mits het weer het toelaat. Tot zover weer deze blog.

Dag 12, Van Fyresdalsvegen naar Kristiansand (Hovag)

Zoals gisteren al het plan was, hebben we nog even met volle teugen van ons Noorse huis genoten en een warme maaltijd genoten. Hierna ingepakt, afscheid genomen van Maria en vervolgens op weg naar Høvag. Een pittige rit van 180 km ofwel weer drie uur rijden. We hadden weinig verwachtingen van de rit, want we daalden immers alleen maar verder af naar de kust. Dit bleek niet te kloppen, want het was (durf het bijna niet te schrijven) alweer een waanzinnig mooie en afwisselende rit waarbij de Golf er weer flink aan moest trekken en we nogmaals onderweg moesten tanken (net zo duur als bij ons). Ditmaal was de weg in een slechte staat (gaten en kuilen en hobbels) wat we nog niet eerder zo hadden meegemaakt. Dit hield dus ook in dat we ditmaal niet zo opschoten en er lang over deden. We kwamen dan ook pas rond zeven uur aan in Høvag (vlakbij Kristiansand) bij ons motel. Nou dat zag er dus niet zo aantrekkelijk uit, leek wel een kraakpand. Ook ontvangst liet te wensen over, laat staan dat er rekening met mijn situatie was gehouden. We kregen een muffe kleine kamer aan de parkeerplaats die van buiten toegankelijk was door eerst op een vlonder van 30 cm hoog op te klimmen. Vervolgens bleek de stap de badkamer in onneembaar hoog voor mij. Na bekomen te zijn van de situatie hebben we eerst nog evn de omgeving wat verkend en bij de Ikea aldaar maar koffie met tompoes genomen. Na genoeg moed verzameld te hebben dan toch maar naar de varkensstal (zoals Treesje het keurig omschreef) om te slapen. Gelukkig konden we ons eigen beddengoed gebruiken want om nu nog Alberto Stegeman te bellen ging wat ver hihihi. Zelfs de deur kon niet op slot pff. Gelukkig moesten we de volgende morgen vroeg op stap om om 7:30 uur in Kristiansand bij de veerboot te zijn. U begrijpt dat we ongeschoren verkreukeld en na een korte slechte nachtrust op stap moesten (na ook nog een onweersbui en plensregen gehad te hebben).

Dag 11, Omgeving Fyresdalsvegen

Zo, vanochtend eerst maar eens even uitgeslapen in ons Noorse huis. Buiten regent het toch alleen maar en is het mistig. Na het wassen n aankleden maar eens ontbeten en kontakt opgenomen met Maria de verhuurster. Een leuke lieve vouw die gezellig even langskomt om e.e.a. uit te leggen en we meteen even gezellig Belgisch/Nederlands kunnen praten. Ons plan om naar Vradal te gaan en door naar Notodden raadt ze af omdat daar weinig te beleven is en het behoorlijk ver is. Ze heeft een beter alternatief en geeft ons de tip om naar het plaatsje Dalen te gaan en dan iets door richting Høydalsmo omdat daar nog een mooi staafkerkje staat met een museum erbij. Daarom besloten om dit dan maar te doen. De rit erheen schijnt alleen al mooi te zijn met een stijgingspercentage van 12%. Inmiddels is Maria weg gegaan en heeft ze haar zoon gestuurd om de Jotul gietijzeren potkachel aan te maken zodat het wat warmer wordt in huis, mmm heerlijk die warmte. Hierna maar op stap gegaan. Hij vertelde dat hij gisteren op die route een Eland had gespot. De ri was inderdaad prachtig en uitdagend, ondanks de regen en mistige wolken hier en daar. Voordeel daarvan was dat we overal water en beekjes van de berg af zagen stromen, water genoeg hier hihi. Laten wij nou ook het geluk hebben om zelfs twee Elanden op de route te zien. Zelfs snel wat foto's en filmpje kunnen maken, van deze schuwe dieren. Prachtig om ze te zien en hoe ze heel elegant wegrennen. Onze dag kon niet meer stuk! Hierna de staafkerk op de foto gezet en nog heel even het museum bekeken (tegen halve prijs omdat we nog maar een half uurtje hadden). Het stelde weinig voor en gelukkig dus geen €20 hiervoor betaald. Toen maar snel terug naar ons rode huis. Snel de kachel weer opgestookt en hebben we zelf gekookt en gegeten. Hierna nog heerlijk gezeten, ik achter laptop om foto's bij te werken en Trees heerlijk met de voetjes in een bak en met een boek erbij. Mmmmm hier rust je toch wel even van uit. Aangezien we morgen niet vroeg uit het huis hoeven te zijn, neen we het nog mar even waar en koken we tussen de middag nog maar warm en vertrekken we daarna naar onze volgende stop in Høvag vlakbij de veerboot die we dag daarna al vroeg moeten hebben. Hiermee gaan en we helaas Noorwegen verlaten en onze weg door Denemarken zullen gaan vervolgen. Zo, dan zijn jullie nu weer helemaal op de hoogte.

Dag 10, Van Røldal naar Fyresdal

We hebben de nacht in de blokhut overleefd en heerlijk buiten in het zonnetje ontbeten. Hierna heeft Trees de blokhut aan kant gemaakt en de auto ingepakt. Na de sleutel weer ingeleverd te hebben zijn we op weg gegaan. De weg begint meteen al met een klim naar de top van de bergen via allerlei haarspeldbochten en ronddraaiende tunnels omhoog om ons vervolgens door een betoverende hoogvlakte te leiden. Hierna zakken we langzaamaan af naar onze lager gelegen bestemming. Hier reden we ongemerkt zo voorbij en het was dan ook even goed kijken waar het was. Ditmaal een privé-weg van twee spoortjes op naar een woonhuis met schuur en daarnaast ons Noorse rode huis. Er komt meteen een jongeman naar ons toe om ons in het Belgisch welkom te heten.Das nog eens een ontvangst. Het huis is al open en gereed voor ons dus meteen maar even kijken dan. Leuk, een compleet ingericht huis voor onszelf. Alles keurig netjes en nieuw, hier houden we het vast wel twee dagen uit. Betekent ook zelf koken ditmaal. Op naar de supermarkt 15 km verderop. Al snel wat lekkere en enigszins betaalbare etenswaren gescoord voor komende dagen voor maar € 26, niet slecht voor hier. Bloemen zijn ook onbetaalbaar zagen we, net als chocolade. Vanavond dan ook weer eens een normale maaltijd met gekruide kalkoenstukken op. Inmiddels is het weer hier omgeslagen en regent het behoorlijk en lang. Lastig plannen maken zo voor morgen. Het eerste idee is om Vradal en de Hedal staafkerk in Notodden te gaan bekijken. U leest morgen of het is gelukt.

Dag 9, Van Voss naar Røldal

Vandaag voor de laatste maal genoten van het biologisch ontbijt in ons gezellige hostel. We gaan het nog missen dat uitzicht en het vriendelijk personeel. Weer een mooi ritje voor de boeg door het ruige en adembenemende landschap. De weersvooruitzichten trekken we ons niets meer van aan want we hebben gemerkt dat het per half uur (en na een tunnel totaal anders kan zijn. We zullen hier niet bruin worden, als we maar droog blijven is het goed. Het landschap heeft ons vandaag wederom verrast en onderweg hebben we tweemaal met onze familie ge-facetimed om ze mee te laten genieten van de fjorden en de spectaculaire watervallen die we onderweg tegenkwamen (zie foto's). Ook ditmaal een route vol met Trees haar geliefde tunnels. Ditmaal zelfs speciale met halverwege rotondes in de tunnel (en das best ff vreemd). Maar ze doet het prima en scheurt als een volleerd coureur de bergwegen op en af en de tunnels door. Ook de Golf is in z'n element en doet het allemaal moeiteloos. Ons nieuwe plekje blijkt een schattig blokhutje te zijn op een soort camping. Dat gaat vast gezellig worden. Eindelijk komen de ballen uit blik van pas want eetgelegenheden zijn hier nauwelijks en erg prijzig, we gaan deze zo proberen op te warmen op het kookplaatje wat aanwezig is. Geen stomend water of eigen wc, lekker basic dus en leuk voor een keertje. Ditmaal ook geen ontbijt, maar gelukkig zit de Spar naast de camping en halen we daar morgenochtend verse broodjes. Vanmiddag hebben we nog één van de oudste staafkerkjes bezocht die hier in dit dorpje staat. Morgen staat de rit (153 km) naar ons volgende adres, Fyresdal op de planning.

Dag 8, Uitstapje naar Bergen

Vandaag gaan we weer wat uitgerust naar Bergen toe aan de kust. We starten al in de regen en dat belooft al niet veel goeds. Een ritje van 100 km ofwel ruim anderhalf uur rijden. Deze trip voert ons kronkelend door de bergen en via diverse fjorden met wijdse vergezichten (en door 15 tunnels) naar het bekende kustplaatje Bergen, wat bekend staat om z'n gekeurde houten huisjes en aankomst/vertrekpunt is voor diverse veerdiensten. We hebben genoten van de rit ernaartoe. Daar aangekomen bleek het droog te zijn en hadden we al snel een gratis plek voor de auto gevonden bij het rolstoelsymboolen vlakbij het toeristisch centrum. We troffen het, want het was hier droog! We hebben er rondgewandeld, de vismarkt bezocht, over de markt gelopen, de schattige huisjes bekeken en de vele souvenirwinkeltjes bezocht. Iets betaalbaars te eten (kleine hamburger met friet kost al € 25,00) of drinken (cappuccino € 8,50) vinden en een toilet viel echter niet mee. Uiteindelijk maar een hotel ingelopen voor de sanitaire stop. Net als in America werden we door de M gered om wat betaalbaars te eten. Duidelijk merkbaar dat dit een touristische trekpleister is, wat de prijzen nog verder opdrijft en waardoor souvenirs ook veel te duur zijn geworden. Ook hier al weer veel chinezen (die we onderhand niet meer kunnen zien vanwege hun aso gedrag in hotels en overal voor je neus gaan staan om maar hun felbegeerde selfie te kunnen scoren (en natuurlijk heel de groep dit ook wil). Gewoon hilarisch soms. Helaas hing er wel veel laaghangende bewolking waardoor het niet zo helder was voor foto's. Bij de auto aangekomen regende het inmiddels en besloten we een alternatieve route van twee uur naar Voss te nemen. Zelfs in de regen bleek dit ook weer een adembenemende rit te zijn, waarbij we zelfs zo nu en dan door de wolken reden en langs de fjorden op en neer slingerden en kronkelden en ons door wel 25 tunnels voerde eer we weer terug waren. Hierna nog even lekker wat tijd om te relaxen in onze kamer met uitzicht op het bergmeer.

Dag 7, Vossevangen

Het weer is niet al te best en we zijn ook een beetje reismoe (al 1900 Km gereden inmiddels) , dus lassen we maar een soort rustdagje in waarbij we in de omgeving blijven. De gondel kabelbaan in het dorp gaat pas in juli open helaas, maar het bovenste punt is gelukkig ook per auto bereikbaar is ons verteld in het hostel, dus daar eerst maar heen. Wederom een leuke steile wandrace naar boven dus met mooi uitzicht. Tot op de top konden we niet komen, jammer. Dan maar door naar de Tvindefossen waterval iets verderop. Mooie waterval, maar ook erg toeristisch en erg regenachtig. Vanuit de auto maar wat foto's gemaakt. Voor het bruidspaar wat daar trachtte een fotoreportage te maken, viel het ook niet mee en zij dropen (bijna letterlijk) ook uiteindelijkmaVossevangen ??? Ja, zo heet het plaatsje officieel waar we nu zitten. Het weer is niet al te ar af met hun familie. Vervolgens wilde m'n Treesje de KIWI in om eens te kijken, nou dit bleek gewoon een ongezellige supermarkt te zijn die we maar weer heel snel achter ons lieten. Door naar het plaatselijke overdekte winkellecentrum dan maar. Dit was best gezellig en tot onze verbazing bleek niet alles duur te zijn en heeft het vrouwtje hier wat kleding gescoord. De supermarkt hier ook even bezocht om ons avondeten samen te stellen. Hierna eten maken en relaxtijd op de hostelkamer. Op tijd naar bed om de andere dag bijtijds richting Bergen te kunnen.

Dag 6, Op weg naar Voss

We zijn niet Geilo meer, dus op naar Voss hihihi. Ditmaal voert de alternatieve route ons door (het) Hemsedal , via de langste tunnel van Noorwegen (24 Km lang) naar Flám en uiteindelijk naar Voss toe (ca. 180 Km). Een mooie route door verschillende landschappen waar we met tussenstops de hele dag over gaan doen. Het weer zit redelijk mee dus dat komt vast goed. De landschappen zijn inderdaad verbluffend, om stil van te worden. Dat moet je zelf ervaren om het te begrijpen. De wegen zijn ook erg goed en het is rustig dus het is ontspannen rijden zo (ook omdat je niet harder dan 80 mag rijden). De tunnel is ook bijzonder met op drie plekken een grote hal verlicht in blauw en paars, waar je doorheen rijdt en je dan even in een vreemde wereld waant. Het rijdt prima en we tellen ieder km bordje af tot we eruit zijn. Hierna maken we een korte stop in Flám, waar we in de Fjord het majestueuze cruiseschip van de Holland-Amerika lijn zien liggen, tezamen met het cruiseschip van Tui. Prachtig gezicht zo vanaf de weg. Hierna gaan we op zoek naar het Stegastein panaoramisch uitzichtpunt waarbij je over de hele Aurlandsfjord kijkt. Zie de foto, Do I need to say more? De weg erheen was zeer smal en steil en is eenbaans met ook nog eens afdalend verkeer zo af en toe. M'n Treesje had de eer om deze weg te rijden. Dit ging haar probleemloos en angstloos zeer goed af, wat een toppertje! Na ruim van dit uitzicht te hebben genoten en weer vlot afgedaald te zijn hebben we onze weg vervolg en kwamen we een klein urtje later aan in ons Hostel in Voss. De verpauperde aanblik van het gebouw deed ons het ergste verwachten, maar dit viel alles mee toen we eenmaal binnen waren. Het zag er gezellig uit en de receptie medewerkster was zeer vriendelijk. Het was er levendig en er checkten veel backpackers in en ook gezinnen, dus komt vast goed. Het is immers een Hostel en geen hotel. Alle basis faciliteiten waren aanwezig zeg maar. De badkamers daar zijn echter een speciaal verhaal. Bij het douchen verandert de complete kleine badkamer in één grote douchebak (inclusief toilet wat er dan dus ook in staat). Vandaar dus die hoge deurdrempel. Nooit eerder meegemaakt hihihi, nou ja in Geilo liep het water ook de verkeerde kant op naar de toiletpot. Rare gasten die Noren hoor!? Verder komen we hier onze tijd vast wel door. We zijn nog even op zoek gegaan naar wat te een in het centrum en via google kwamen we bij een leuk tentje met terras uit, waar we een redelijk betaalbare heerlijke champignonsoep met brood (€ 10,=) genoten op het terras in de zon. Hier konden we weer op vooruit tot de volgende dag. Een tapbiertje kost overigens gemiddeld € 8,50 per stuk zagen we. Dus je wordt hier duur dronken zeg maar. Nou dat is ie weer voor vandaag.

Dag 5, Van Sundvollen naar Geilo

Gisteravond in het hotel genoten van een overheerlijke maaltijd. Daar waren we wel even aan toe. Immers als je luxe logeert ook maar zo gedragen, Heerlijk geslapen en na een zeer goed ontbijtbuffet, gingen we vandaag redelijk vroeg op pad richting Geilo wat toch weer een best stukje rijden is. we wilden ook nog het wil dieren park bezoeken. De rit ging weer door een prachtig gebied en ook heel wat geklommen en gedaald met de auto. Het dierenpark vinden had helaas weer aardig wat voeten in de aarde en de Noren blinken wat dat betreft ook niet echt uit in duidelijkheid. uiteraard hebben we het wel gevonden, maar bleek het bezoek voor mij een brug te ver zo boven op die berg en begon het bovendien hard te regenen. Dus dan maar door naar Geilo. Prachtige laatste stukje met heel wisselend weer, zon, afgewisseld met veel regen. Het hotel hadden we ditmaal snel gevonden en is weer leuk met een fantastisch uitzicht over het plaatsje, grote meer en ski-piste. ditmaal iets voordeliger gegeten bij een soort plaatselijk eetcafe met zelfbediening. Even 30 jaar terug in de tijd was dat, hihihi. Daarna even een keer wat tijd om te relaxen, bloggen en het vrouwtje eens lekker kan lezen (met mooi uitzicht vanuit hotel). Morgen staat de rit naar Voss dan op ons programma. Inmiddels raken we er aan gewend dat de afstanden rijden hier twee keer zo lang duren en de routeplanners redelijk kloppen hierin. Dat was ie dan weer voor nu. Ik probeer nog ff wat foto's erbij te zetten met de trage wifi hier. Dus als het niet lukt....

Dag 4, Van Zweden via Oslo naar Sundvollen

Vandaag eerst genoten van een echt Zweeds ontbijt met Zweedse balletjes. Hierna met regenachtig weer op weg terug naar Oslo om het naakte beelden park te bekijken, het paleis van koning Gustav,de Skischans en dan door naar ons gisteravond geboekte hotel in Sundvollen voorbij Oslo zoals we gepland hadden. Alweer een prachtige lange tocht door de mooie Zweedse natuur met bossen, meren en poeltjes en keien. Het weer knapte al snel op en zelfs de zon liet zich steeds vaker zien. Zeker het laatste stuk rond de grens was mooi heuvelachtig en kon het ouwe golfje zich weer bewijzen door ons moeiteloos omhoog te rijden. Oslo was weer druk en onze geplande bezoekpunten waren met moeite te bereiken. De berg op voor de skischans was gaaf en deed ons aan Los Angeles vorig jaar denken. Hierna eindelijk door naar het nieuwe hotel via vele tunnels en prachtige wegen langs de fjorden van Oslo. Dit hotel was gelukkig makkelijk te vinden en bleek aangenaam mooi en groot te zijn met vier sterren. Nou dat is wel even heerlijk zeg. Het bijbehorende restaurant ook maar meteen uitgeprobeerd en overheerlijk gegeten. Nu weer op de hotelkamer om het blog bij te werken en te slapen. Morgen bezoeken we een dierenpark op weg naar de plaats Geilo voor onze volgende stop.

Dag 3, Oslo en onze zoektocht naar geen hotel

Deze morgen bijtijds op zodat we de aankomst in de fjorden waar Oslo ligt meemaken vanaf het buitendek. Hierna de auto in, het schip af en op weg Oslo in. Eerst maar op zoek naar ons hotel wat op 12 km afstand ligt. Nou dat leek simpeler dan het was. Allereerst dat verkeer en wegen. Één grote kluwen van slingerende wegen met bochten, heuvels, hellingen en tunneltjes. Geen wonder dat onze tomtom hiervan in de stress raakte. Het hotel was daardoor onvindbaar en zelfs met de Iphone kwamen we er niet uit. We waren warm maar konden het echt niet vinden. Uiteindelijk maar aan een Noorse man gevraagd, die er ook niet precies uitkwam. Maar met behulp van zijn vrouw erbij kwamen we toch heel wat dichter in de buurt. Nadat we inmiddels zo'n anderhalf uur verder waren, hadden we het dan toch gevonden. Was meteen een goede oefening voor onze driving skills in het Oslo'se verkeer. Nu, maar gauw inchecken dan. Mis ! niks inchecken, sorry meneer maar de waterleiding is gebarsten en alle beschikbare kamers hebben nu drijvend tapijt en dus is er geen kamer beschikbaar voor u. Nou, daar sta je dan. Geen nood Booking.com weet vast wel een andere te vinden toch? Weer mis! Er is een groot congres in Oslo en werkelijk geen één hotel heeft nog plaats (alleen tegen absurd hoge prijzen). Eigenwijs als we zijn doen we toch een paar pogingen Helaas levert dit ook niets op (zelfs niet met hulp van vriendelijk hotelpersoneel wat diverse andere hotels voor ons belde). Wat nu dan??? Nou dan gaan we toch gewoon wel naar buurland Zweden. Via de landkaart, internet en Booking.com een prachtig plaatsje gevonden met een goed betaalbaar hotel op drie uur rijden afstand. Nou het avontuur dan maar tegemoet. Wat een prachtige rit door de Zweedse natuur was dat zeg, met mooi weer op de koop toe. Wat een leuk plaatsje aan het meer hier in Amál. Het Hotel viel ook mee dus alles kwam gelukkig toch nog goed vandaag. Morgen terug naar Oslo om wat dingen in de stad te bekijken en dan door naar een nog onbekend hotel net voorbij Oslo zodat de reis naar Geilo die dag erop niet te lang duurt en we tijd overhouden voor een bezoek aan het dierenpark daar vlakbij. Tot zover ons avontuur voor vandaag.

Dag 2, Op naar Kiel

Na een kort nachtje en nog wat verwend te zijn (we kregen een zak met allerlei lekkers van Riet mee) zijn we om 6:15 uur vertrokken. Wel vroeg, maar zodoende genoeg speling voor de rit naar Kiel (dachten we). Het eerste stuk door Groningen ging vlot, daarna al snel minder vlot bij Oldenburg al wegwerkzaamheden. Daarna werd het al drukker en drukker,totdat we bij Bremen hopeloos in de file kwamen te zitten vanwege spits en ja, alweer wegwerkzaamheden. De tijd tikte aardig vlot door en het werd al krapper en Hamburg was nog niet eens in zicht. Na nog diverse wegwerkzaamheden gehad te hebben, konden we eindelijk lekker doorscheuren (150+) Op advies van Riet's buurman rechts om Hamburg heen via de 1 en dan de nieuwe 21. Dit was een goed advies want op dat stuk geen files en recht op Kiel af. Hier kwamen we over half twaalf aan en dus net nog op tijd om in te checken gelukkig (pffff wat was dat een zenuwslopende reis zeg, echt ontspannen op vakantie gaan dit hihihi). Daarna de Noorse veerboot Colorline, ahum luxe cruiseboot op. Dan om 14:30 eindelijk in de regen vertrokken uit de haven. Hierna begon onze verkenningstocht over het 225 meter lange en 15 verdiepingen tellende drijvende hotel. Wat een imposant schip en luxe. Onvoorstelbaar dat dat kan. Onze hut viel ook niets. Na de verkenning, eten en drinken, zonnen op dek, ook het entertainment opgezocht en genoten van een musical en daarna naar het observation deck (15e Verd.) voor live muziek en optredens. Hierna moe van de lange spannende en actieve dag ons bedje opgezocht.

Dag 1, Begin van onze vakantie

Yes! het is bijna zover, de koffers zijn gepakt en moeten morgen alleen nog in de auto en dan start onze vakantie en gaan we op reis naar onze eerste stop in Schipborg (vlakbij Zuidlaren op de grens van Drenthe en Groningen. We gaan hier op bezoek bij een goede kennis en brengen meteen haar lege pan (die we vorige keer meekregen, gevuld met erwtensoep) terug en gaan gezellig bijkletsen. Daarnaast mogen we bij haar in de bungalow over- nachten zodat we de andere morgen minder vroeg en ver hoeven te rijden naar Kiel in Duitsland waar we op de veerboot gaan met de auto.