theo-therecia-noorwegen.reismee.nl

Dag 6, Op weg naar Voss

We zijn niet Geilo meer, dus op naar Voss hihihi. Ditmaal voert de alternatieve route ons door (het) Hemsedal , via de langste tunnel van Noorwegen (24 Km lang) naar Flám en uiteindelijk naar Voss toe (ca. 180 Km). Een mooie route door verschillende landschappen waar we met tussenstops de hele dag over gaan doen. Het weer zit redelijk mee dus dat komt vast goed. De landschappen zijn inderdaad verbluffend, om stil van te worden. Dat moet je zelf ervaren om het te begrijpen. De wegen zijn ook erg goed en het is rustig dus het is ontspannen rijden zo (ook omdat je niet harder dan 80 mag rijden). De tunnel is ook bijzonder met op drie plekken een grote hal verlicht in blauw en paars, waar je doorheen rijdt en je dan even in een vreemde wereld waant. Het rijdt prima en we tellen ieder km bordje af tot we eruit zijn. Hierna maken we een korte stop in Flám, waar we in de Fjord het majestueuze cruiseschip van de Holland-Amerika lijn zien liggen, tezamen met het cruiseschip van Tui. Prachtig gezicht zo vanaf de weg. Hierna gaan we op zoek naar het Stegastein panaoramisch uitzichtpunt waarbij je over de hele Aurlandsfjord kijkt. Zie de foto, Do I need to say more? De weg erheen was zeer smal en steil en is eenbaans met ook nog eens afdalend verkeer zo af en toe. M'n Treesje had de eer om deze weg te rijden. Dit ging haar probleemloos en angstloos zeer goed af, wat een toppertje! Na ruim van dit uitzicht te hebben genoten en weer vlot afgedaald te zijn hebben we onze weg vervolg en kwamen we een klein urtje later aan in ons Hostel in Voss. De verpauperde aanblik van het gebouw deed ons het ergste verwachten, maar dit viel alles mee toen we eenmaal binnen waren. Het zag er gezellig uit en de receptie medewerkster was zeer vriendelijk. Het was er levendig en er checkten veel backpackers in en ook gezinnen, dus komt vast goed. Het is immers een Hostel en geen hotel. Alle basis faciliteiten waren aanwezig zeg maar. De badkamers daar zijn echter een speciaal verhaal. Bij het douchen verandert de complete kleine badkamer in één grote douchebak (inclusief toilet wat er dan dus ook in staat). Vandaar dus die hoge deurdrempel. Nooit eerder meegemaakt hihihi, nou ja in Geilo liep het water ook de verkeerde kant op naar de toiletpot. Rare gasten die Noren hoor!? Verder komen we hier onze tijd vast wel door. We zijn nog even op zoek gegaan naar wat te een in het centrum en via google kwamen we bij een leuk tentje met terras uit, waar we een redelijk betaalbare heerlijke champignonsoep met brood (€ 10,=) genoten op het terras in de zon. Hier konden we weer op vooruit tot de volgende dag. Een tapbiertje kost overigens gemiddeld € 8,50 per stuk zagen we. Dus je wordt hier duur dronken zeg maar. Nou dat is ie weer voor vandaag.