theo-therecia-noorwegen.reismee.nl

Dag 8, Uitstapje naar Bergen

Vandaag gaan we weer wat uitgerust naar Bergen toe aan de kust. We starten al in de regen en dat belooft al niet veel goeds. Een ritje van 100 km ofwel ruim anderhalf uur rijden. Deze trip voert ons kronkelend door de bergen en via diverse fjorden met wijdse vergezichten (en door 15 tunnels) naar het bekende kustplaatje Bergen, wat bekend staat om z'n gekeurde houten huisjes en aankomst/vertrekpunt is voor diverse veerdiensten. We hebben genoten van de rit ernaartoe. Daar aangekomen bleek het droog te zijn en hadden we al snel een gratis plek voor de auto gevonden bij het rolstoelsymboolen vlakbij het toeristisch centrum. We troffen het, want het was hier droog! We hebben er rondgewandeld, de vismarkt bezocht, over de markt gelopen, de schattige huisjes bekeken en de vele souvenirwinkeltjes bezocht. Iets betaalbaars te eten (kleine hamburger met friet kost al € 25,00) of drinken (cappuccino € 8,50) vinden en een toilet viel echter niet mee. Uiteindelijk maar een hotel ingelopen voor de sanitaire stop. Net als in America werden we door de M gered om wat betaalbaars te eten. Duidelijk merkbaar dat dit een touristische trekpleister is, wat de prijzen nog verder opdrijft en waardoor souvenirs ook veel te duur zijn geworden. Ook hier al weer veel chinezen (die we onderhand niet meer kunnen zien vanwege hun aso gedrag in hotels en overal voor je neus gaan staan om maar hun felbegeerde selfie te kunnen scoren (en natuurlijk heel de groep dit ook wil). Gewoon hilarisch soms. Helaas hing er wel veel laaghangende bewolking waardoor het niet zo helder was voor foto's. Bij de auto aangekomen regende het inmiddels en besloten we een alternatieve route van twee uur naar Voss te nemen. Zelfs in de regen bleek dit ook weer een adembenemende rit te zijn, waarbij we zelfs zo nu en dan door de wolken reden en langs de fjorden op en neer slingerden en kronkelden en ons door wel 25 tunnels voerde eer we weer terug waren. Hierna nog even lekker wat tijd om te relaxen in onze kamer met uitzicht op het bergmeer.