theo-therecia-noorwegen.reismee.nl

Dag 11, Omgeving Fyresdalsvegen

Zo, vanochtend eerst maar eens even uitgeslapen in ons Noorse huis. Buiten regent het toch alleen maar en is het mistig. Na het wassen n aankleden maar eens ontbeten en kontakt opgenomen met Maria de verhuurster. Een leuke lieve vouw die gezellig even langskomt om e.e.a. uit te leggen en we meteen even gezellig Belgisch/Nederlands kunnen praten. Ons plan om naar Vradal te gaan en door naar Notodden raadt ze af omdat daar weinig te beleven is en het behoorlijk ver is. Ze heeft een beter alternatief en geeft ons de tip om naar het plaatsje Dalen te gaan en dan iets door richting Høydalsmo omdat daar nog een mooi staafkerkje staat met een museum erbij. Daarom besloten om dit dan maar te doen. De rit erheen schijnt alleen al mooi te zijn met een stijgingspercentage van 12%. Inmiddels is Maria weg gegaan en heeft ze haar zoon gestuurd om de Jotul gietijzeren potkachel aan te maken zodat het wat warmer wordt in huis, mmm heerlijk die warmte. Hierna maar op stap gegaan. Hij vertelde dat hij gisteren op die route een Eland had gespot. De ri was inderdaad prachtig en uitdagend, ondanks de regen en mistige wolken hier en daar. Voordeel daarvan was dat we overal water en beekjes van de berg af zagen stromen, water genoeg hier hihi. Laten wij nou ook het geluk hebben om zelfs twee Elanden op de route te zien. Zelfs snel wat foto's en filmpje kunnen maken, van deze schuwe dieren. Prachtig om ze te zien en hoe ze heel elegant wegrennen. Onze dag kon niet meer stuk! Hierna de staafkerk op de foto gezet en nog heel even het museum bekeken (tegen halve prijs omdat we nog maar een half uurtje hadden). Het stelde weinig voor en gelukkig dus geen €20 hiervoor betaald. Toen maar snel terug naar ons rode huis. Snel de kachel weer opgestookt en hebben we zelf gekookt en gegeten. Hierna nog heerlijk gezeten, ik achter laptop om foto's bij te werken en Trees heerlijk met de voetjes in een bak en met een boek erbij. Mmmmm hier rust je toch wel even van uit. Aangezien we morgen niet vroeg uit het huis hoeven te zijn, neen we het nog mar even waar en koken we tussen de middag nog maar warm en vertrekken we daarna naar onze volgende stop in Høvag vlakbij de veerboot die we dag daarna al vroeg moeten hebben. Hiermee gaan we helaas Noorwegen verlaten en onze weg door Denemarken zullen gaan vervolgen. Zo, dan zijn jullie nu weer helemaal op de hoogte.